keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

6. luokka Afrikka

Ilmiönä Afrikka: Miten ja miksi ihmiset koristautuvat Afrikassa?
Aihetta käsitellään YMP: luonto ja ihmisen arki, AI/UE: afrikkalainen elämänkatsomus ja myytit, KU: mandala, ornamentit, muotoilukasvatus (tutustutaan suomalaisiin korusuunnittelijoihin)
Jakson tavoitteena käsityössä opitaan opitaan erilaisia tekniikoita valmistaa koruja sekä korusuunnittelua ja -muotoilua
S1 IDEOINTI: merkityksen keksiminen/etsiminen "oudoille" afrikkalaisille esineille. Oman mandala-kuvion piirtäminen, luukku-systeemillä muodon etsiminen afrikkalaiseen koruun. Muodon ja koon kokeilu muovailuvahalla sekä oman kuvion merkityksen miettiminen.
S3 KOKEILU: Työryhmänä työvälineiden (TN/TS) käyttötarkoituksen selvittäminen ja kokeileminen, esim. kolvi, nahantyöstövälineet, helmikudontavälineet.
S2 SUUNNITTELU: Oman korusuunnitelman tekeminen ja viimeisteleminen. Työtapojen ja -materiaalien valinta. Työohjeen laatiminen itselle. Työn tulee olla oman tasoinen ja siinävoikäyttää sekä tn- että ts-tekniikoita ja materiaaleja.
S4 TEKEMINEN: Valmistetaan oma työ opettajan ohjauksella omaan suunnitelman ja työohjeen avulla.
S5 SOVELTAMINEN: Aiheen liittäminen ympäristöoppiin.
S6 DOKUMENTOINTI JA ARVIOINTI: Jakso dokumentoidaan Pinterestiin ja arvioidaan arpomalla valitut vertaisarviointiparit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti