keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Uutta päin

Uuden opetussuunnitelman myötä käsityön opetus peruskoulussa muuttuu paljon. Uudessa opetussuunnitelmassa painottuu kokonainen käsityöprosessi, jonka sisällä yhtä vahvasti painottuu ideointi, suunnittelu, kokeilu, tekeminen, soveltaminen sekä dokumentointi ja arviointi. Idea tekemiseen haetaan meitä ympäröivistä ilmiöistä. Lisäksi tekstiilityön ja teknisen työn painottaminen loppuu eli oppilas opiskelee molempia sisältöjä ja valikoi aina työprosessissaan, millä työtavoilla haluaa työskennellä. Tämä vaatii käsityön opettajilta uudenlaista tapaa työskennellä samanaikaisopettajina. Kuitenkin uudenlainen tekeminen antaa oppilaille enemmän mahdollisuuksia sekä tasa-arvoistaa käsityön opetuksenkin. Nyt korostuu yksilön kiinnostuksen kohteet ja tavoitteena on innostumisen lisääminen ja monipuolisempi oppiminen.



Tänään minä ja Marika lähdemme ideoimaan uudenlaista käsityönopetusta alakoulussa opettavien kanssa tämän pelipohjan avulla. Oulun opetussuunnitelmatyöryhmän kehittämä kuvio on tiivistänyt prosessin ja sitä nyt hyödynnämme. Saammepa nähdä, miten meille käy. 


                                                                                                             Terveisin: Johanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti