keskiviikko 8. kesäkuuta 2016

3.luokka Itsenäisyyspäivä sekä oman (ja eri) kulttuuri(e)n ilmeneminen koristeissa

Ilmiönä oman (ja eri) kulttuuri(e)n ilmeneminen koristeissa
Tehtävä työ liittyy Suomi 100 vuotta itsenäisyys-teemaan (lisänä monikulttuurisuus)
Aihetta käsitellään esimerkiksi uskonnossa/et:ssa (erilaiset kulttuurit ja uskonnot), äidinkieli, musiikki (eri maiden kansallislaulut)
Jakson tavoitteena käsityössä on oppia työskentelemään turvallisesti ja kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti . Harjoitellaan tn- ja ts-perustyötapoja (sahaus, poraus, hionta, maalaus, painanta, koneompelu, konekirjonta) ja tutustutaan luonnonmateriaaleihin (puu, puuvilla)  
S1 IDEOINTI: Aiheeseen virittäytyminen (kotiläksynä kuvata kodin koristeita), muotoilutehtävä muovailuvahalla (koriste, aihe arvotuilla lapuilla) 
S3 KOKEILU: "circuit training" sahaus, poraus, hionta, maalaus, hedelmä- ja leimasinpainanta
S2 SUUNNITTELU Suunnitellaan omannäköinen juhlakoriste. Työn tulee olla oman tasoinen ja siinä tulee käyttää sekä tn- että ts-tekniikoita ja materiaaleja. (Ei pliis liina ja kynttilänjalka ;) )
S4 TEKEMINEN: Valmistetaan oma työ opettajan ohjauksella omaan suunnitelman ja työohjeen avulla. Erityistä huomiota kiinnitetään työturvallisuuden ja oikeiden työskentelytapojen oppimiseen (Esimerkiksi koneompelun ja sahaamisen opettaminen kunnolla)
S5 SOVELTAMINEN: Käsityön sanaston ja "kielen" oppiminen, juhlanäyttelyn tekeminen töistä esittelyteksteineen
S6 DOKUMENTOINTI JA ARVIOINTI: Jakso dokumentoidaan mahdollisuuksien mukaan opetusvideoiden muodossa, kuvina sähköiseen portfolioon, itse/vertaisarviointi  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti